فواید استفاده از کابین دوش سونا بخار در ...

فواید استفاده از کابین دوش سونا بخار در حمام

نه خاصیت استفاده از کابین دوش سونا بخار در حمام

یکی از راه‌هایی که برای حل برخی از مشکلات پزشکی توصیه می‌شود، درمان با استفاده از آب است. آب در هر شکلی که باشد می‌تواند برای درمان انواع بیماری‌ها یا دفع سموم استفاده شود. سونا بخار اتاقی است که برای استفاده از انرژی نهفته در بخارآب ساخته شده است. این اتاق که امروزه در هر سالن ورزشی یا استخری یافت می‌شود، می‌تواند رطوبت صددرصدی و دمایی بین 110 تا 114 درجه فارنهایت را فراهم کند. احتمالا شما هم درباره تاثیراتی که سونا بخار در لاغر شدن و سوزاندن چربی‌ها دارد، شنیده‌اید. اما اگر کمی دقیق‌تر شوید متوجه خواهید شد که فواید سونا بخار تنها به سوزاندن چربی‌ها محدود نشده و فهرست بلندبالایی از فواید را درخود جای داده است. در متن پیش رو تلاش کرده‌ایم تا با بررسی منابع علمی معتبر همه فوایدی را که سونا بخار می‌تواند برای بدن داشته باشد، بیان کنیم. امیدواریم که پس از خواندن این مقاله استفاده منظم از سونا بخار را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

 

  1. استفاده از کابین سونا بخار می‌تواند باعث بهبود جریان خون شود.

سونا بخار به دلیل گرمای مرطوبی که ایجاد می‌کند، می‌تواند به خون کمک کند تا راحت‌تر در مسیر خود جریان یابد. نتایج مطالعه‌ای که بر روی افراد سالخورده انجام شده است، نشان می‌دهد که بهبود جریان خون با استفاده از کابین سونا بخار در ناحیه دست‌ها و پاها محسوس‌تر است. بهبود جریان خون می‌تواند فرایند درمان بافت‌های آسیب‌دیده و درمان زخم‌ها را سرعت ببخشد. به علاوه بهبود جریان خون می‌تواند سلامت قلب و عروق را هم بهبود بخشیده و به قلبتان در انجام هرچه بهتر وظایفش کمک کند.

 

  1. استفاده از کابین سونا بخار می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

کاهش فشار خون درواقع یکی از اثراتی است که بهبود جریان خون به دنبال دارد. پژوهش‌هایی که در سونا بخار بر روی افراد انجام گرفته است اثباتی بر این موضوع هستند که هنگام استفاده از کابین سونا بخار، بدن به دلیل احاطه شدن با بخار از فاصله نزدیک هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که می‌توانند ریتم ضربان قلب را منظم کنند. هورمونی به نام آلدسترون وجود دارد که ترشح آن باعث کاهش فشار خون می‌شود. همین کم شدن فشار خون به شما کمک می‌کند تا هنگام استفاده از کابین سونا بخار احساس راحتی کرده و آرامش پیدا کنید.

 

  1. استفاده از کابین دوش سونا بخار می‌تواند حس آرامش را در شما ایجاد کند.

هورمون کورتیزول هورمونی است که باعث ایجاد استرس در بدن می‌شود. با قرار گرفتن در معرض بخار مستقیم می‌توان میزان ترشح این هورمون را در بدن کاهش داد. کاهش یافتن سطح این هورمون در بدن می‌تواند احساس آرامش و سبکی بیشتری را در ذهن شما به وجود آورد. به همین دلیل استفاده از کابین سونا بخار می‌تواند علاوه بر کمک به حفظ یا بازیابی سلامتی جسمی شما، آرامش ذهنیتان را هم بهبود ببخشد. بنابراین تنها با چند دقیقه قرار گرفتن در سونا بخار می‌توانید تمرکز ذهنی خود را بهبود بخشیده و چند لحظه‌ای ذهن خود را از تارهای عنکبوتی ذهن رها کنید.کابین دوش لاریس

 

کابین دوش سونا

 

  1. استفاده از کابین دوش سونا بخار می‌تواند گرفتگی مجراهای تنفسی را از بین ببرد.

یکی از بهترین کارهایی که در هنگام استفاده از سونا بخار باید انجام دهید، انجام دم و بازدم‌های عمیق است. به دلیل گرما و رطوبتی که در سونا بخار وجود دارد، مجراهای تنفسی گرم شده و راه ورود اکسیژن هموارتر می‌شود. علی‌رغم اینکه ممکن است حس کنید که تنفس در سونا بخار برایتان دشوار است، باید بدانید که سونا بخار می‌تواند گرفتگی‌های موجود در مجراهای تنفسی را باز کرده و تنفس را برای شما راحت‌تر کند.

یکی از راه‌هایی که برای درمان سرماخوردگی و دفع سموم بدن توصیه می‌شود، استفاده از روش بخار درمانی است. با این حال این روش می‌تواند عوارض خطرناکی مانند سوختگی با بخار را به دنبال داشته باشد. اما استفاده از کابین سونا بخار می‌تواند ضمن حفظ ایمنی شما و جلوگیری از سوختگی‌های پوستی، همان تاثیر را بر روی مجراهای تنفسی گذاشته و با باز کردن گرفتگی‌ها می‌تواند سرماخوردگی را بهبود ببخشد. البته همه این موارد به شرطی درست که شما به مدت طولانی از سونا بخار استفاده نکنید. همچنین انجام بخار درمانی یا استفاده از سونا بخار در هنگامی‌که تب دارید یا درجه حرارت بدنتان از حد معمول بالاتر است، توصیه نمی‌شود.

 

  1. استفاده از سونا بخار می‌تواند سلامت پوست را تضمین کند.

پوست ما یکی از حساس‌ترین قسمت‌های بدنمان است که معمولا آن را بدون هیچ دفاعی در برابر انواع آلاینده‌ها قرار می‌دهیم. آلودگی‌های موجود در هوا، آب و یا گردوغبار می‌توانند با نشستن بر روی منافذ پوست آن را بسته و درنتیجه از تنفس آن جلوگیری کنند. همین موضوع می‌تواند چین‌وچروک‌هایی بر روی پوست ایجاد کند. استفاده از کابین سونا بخار می‌تواند به پوست شما کمک کند که از شر آلودگی‌ها خلاص شده و منافذ خود را باز کند. در واقع رطوبت و گرمای وجود در سونا بخار می‌تواند سلول‌های پوستی مرده را جدا کرده و آسیب آن‌ها را به پوست متوقف کند. تنفس بهتر پوست و خلاص شدن از شر آلودگی‌ها می‌تواند به شما در داشتن پوستی شفاف و روشن کمک کند.

 

  1. استفاده از سونا بخار می‌تواند در کاهش دردهای تاخیری تاثیرگذار باشد.

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی برای اولین بار شروع به انجام فعالیت‌های بدنی می‌کنید، پس از مدتی در عضلات خود احساس درد می‌کنید. این دردها که دردهای تاخیری نامیده می‌شوند بسیار آزاردهنده هستند و حتی می‌توانند شما را از ادامه فعالیت بدنی‌تان منصرف کنند. اما باید بدانید که حتی ورزشکاران حرفه‌ای که دیگر مدت‌ها است که این دردهای عضلانی را احساس نمی‌کنند، پس از ورزش برای بازگرداندن انرژی به عضلات خود از روش گرما درمانی کمک می‌گیرند. قرار دادن عضلات خسته و دردناک در معرض گرما باعث می‌شود که درد ایجاد شده در عضلات با نفوذ گرما به داخل آن‌ها تسکین پیدا کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که زمانی این نفوذ گرما در تسکین دردها تاثیرگذارتر است که گرما با رطوبت همراه شود. بنابراین استفاده از سونا بخار یکی از راه‌های موثر در کاهش دردهای عضلانی است.

 

  1. استفاده از سونا بخار حمام می‌تواند شل کنندگی عضلات را به دنبال داشته باشد.

یکی از توصیه‌های مهمی که قبل از شروع حرکات ورزشی باید همواره به آن عمل کنید، گرم کردن عضلات پیش از ورزش است. این کار کمک می‌کند تا دردهای تاخیری کمتر شده و عضلات خود را برای انجام فعالیت‌های سنگین‌تر آماده کنید. استفاده از سونا بخار یکی از مراحلی است که شما می‌توانید در حین گرم کردن پیش از ورزش انجام دهید. گرما و رطوبت موجود در این اتاق می‌تواند انعطاف‌پذیری بدن شما را افزایش داده و به شما در انجام حرکت‌های سخت‌تر کمک کند. به ویژه برای ورزش‌هایی مانند یوگا و پیلاتس که احتیاج به انعطاف بدنی و قدرت عضلانی زیادی دارند، انجام چنین کاری می‌تواند بسیار مفید باشد.

در پژوهشی ثابت شد که گرما دادن به مفصل زانو می‌تواند انعطاف‌پذیری آن را تا حد زیادی افزایش دهد. به علاوه این گرما با نفوذ در بدن می‌تواند احتمال آسیب‌های بدنی را در حین انجام فعالیت‌ها کاهش دهد. نکته مهمی که از بررسی نتایج این پژوهش به دست آمد این بود که گرما می‌تواند تاثیر بیشتری برای افزایش انعطاف‌پذیری زانو در خانم‌ها داشته باشد.

 

  1. استفاده از سونا بخار می‌تواند کالری‌های اضافه بدن را بسوزاند.

شاید تا اینجای متن ذهن شما به دنبال چنین عبارتی برای تایید شنیده‌های خود می‌گشته است. باید بدانید که چیزهایی که درباره لاغری با سونا بخار شنیده‌اید، چندان هم بی‌پایه و اساس نیستند. حضور در اتاق بخار می‌تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد. این افزایش ضربان به حدی است که می‌تواند انرژی معادل انجام ورزش‌های هوازی را در بدن شما مصرف کند. همچنین اگر پس از انجام ورزش‌های هوازی به سونا بخار بروید، می‌توانید تا مدتی که در اتاق سونا بخار هستید، ضربان قلب خود را در حد زمانی که ورزش می‌کردید نگه دارید. تاجایی‌که بعضی از کارشناسان معتقدند که استفاده درست از سونا بخار می‌تواند حتی بیشتر از ورزش‌های سنگین بدن را به چالش کشیده و انرژی مصرف کند.

برخلاف تصوری که ممکن است در عموم جا افتاده باشد، این عرق کردن نیست که باعث می‌شود شما با استفاده از سونا بخار لاغر شوید. بلکه باید به خاطر داشته باشید که هنگام قرارگیری در سونا بخار باید مرتبا آب ازدست‌رفته بدنتان را جایگزین کنید تا مشکلات ناشی از کم‌آبی بدنتان را دچار مشکل نکند. در واقع این بالا رفتن ضربان قلب است که می‌تواند در استفاده درست و منظم از سونا بخار وزن شما را کاهش دهد.

 

  1. استفاده از سونا بخار می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

به‌طورکلی استفاده از روش‌های آب‌درمانی می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. بخار نیز که یک حالت فیزیکی از آب است می‌تواند گلبول‌های سفید را تحریک کرده و آن‌ها را برای مقابله با انواع عفونت‌ها و ویروس‌ها آماده کند. بنابراین با استفاده از سونا بخار کمتر مریض خواهید شد.

 

علی‌رغم همه فوایدی که سونا بخار برای بدن دارد، ماندن بیش از 15 دقیقه در این اتاق می‌تواند با کاهش آب بدن برای بدن خطرناک باشد. به علاوه دمای بخار در این اتاق برای کشتن همه میکروب‌ها کافی نیست و حتی گرمای آن می‌تواند باعث رشد میکروب‌ها شود. بنابراین استفاده از سونا بخار برای خانم‌های باردار، افرادی که تازه عمل جراحی انجام داده اند یا افراد دارای ضعف سیستم ایمنی باید با نظر پزشک انجام گیرد.

 

 تماس با ما

whats app
تماس با لاریس
تماس با لاریس